21 lipca 2021
Zauważyłeś,

Artykuły z tej kategorii

Styczeń to miesiąc pod hasłem budowania relacji z Uczniem. Ostatnio podczas transmisji LIVE "Lektorski Lunchtime" mówiłam o tym, dlaczego to w ogóle ważne i na co należy zwrócić uwagę, aby wypracować tę „zdrową” relację ze swoimi Uczniami - jej zapis możesz zobaczyć na stronie głównej [KLIK].

W tym tygodniu skupimy się na kwestii budowania nauczycielskiego autorytetu. To jeden z kluczowych elementów poprawnej relacji Nauczyciel-Uczeń, z którą wielu początkujących Belfrów ma problem. Sama doskonale pamiętam swoje początki, kiedy to na przykład wchodziłam do sali pełnej dużo starszych ode mnie osób zajmujących wysokie stanowiska w dużej firmie i od razu czułam się taka…. malutka 😉 Jednak szybko odkryłam, że data urodzenia nie jest kluczowym czynnikiem decydującym o tym, czy w oczach moich Uczniów będę tym Autorytetem.

Więcej o skutecznym budowaniu nauczycielskiego autorytetu opowiem w najbliższym Lektorskim Lunchtimie, na który zapraszam już w środę 20.01. o godz. 13:00 – na moim fanpage’u [KLIK].


Dziś chciałabym Ci uświadomić, że cały ten proces jest długofalowy i ma swoje początki już podczas pierwszej lekcji z nowymi Uczniami.

Na co zatem warto zwrócić uwagę jeśli od samego początku chcemy wypaść profesjonalnie w ich oczach?

  1. Pamiętaj, że Uczeń zaczyna wyrabiać sobie opinię na Twój temat jeszcze ZANIM pozna Cię osobiście – sprawdzi Twój profil w portalach społecznościowych, opinie na Twój temat, podpyta wśród znajomych. Jesteś marką samą w sobie, a dzisiejszy świat bywa bezlitosny 😉 Zatem przejrzyj swoje prywatne konto na fejsie i zweryfikuj informacje, którymi się tam dzielisz publicznie. Zadbaj swoją pracą i postawą o pozytywne opinie na forach internetowych. To w naprawdę dużej mierze przekłada się na stosunek Ucznia do Twojej osoby.
  2. Twoje zajęcia muszą być ZAPLANOWANE – to fundament profesjonalizmu w tym zawodzie! Niedopuszczalne jest przychodzenie na lekcje z doskoku, bez choćby zarysu tego, co trzeba i co chcemy podczas tego spotkania zrobić, bo „coś się wymyśli”. OK, to „coś” starczy na chwilę, zapcha dziurę, ale czy naprawdę myślisz, że Twój Uczeń tego nie wyczuje? Nawet nie znając osoby/grupy możesz przygotować pierwsze zajęcia, które ich zaangażują i pokażą, że można Ci zaufać jako autorytetowi w swojej dziedzinie. Wykorzystaj do tego moją checklistę przydatnych pytań, które warto zadać Uczniowi jeszcze przed pierwszą lekcją. Możesz bez żadnych opłat pobrać ją TUTAJ.
  3. Na koniec zajęć poświęć chwilę czasu na rzeczowy feedback – to naprawdę bardzo ważne. Nieważne czy są to zajęcia indywidualne, czy grupowe, jesteś w stanie dać Uczniom informację zwrotną dotyczącą ich umiejętności, braków, Twoich wstępnych planów co do dalszej nauki. Dzięki temu zyskasz w ich oczach jako profesjonalista, który zna się na swojej pracy. Więcej o feedbacku na 1. Zajęciach pisałam w tym artykule [KLIK].
  4. Pamiętaj, że są Uczniowie, którzy bardzo lubią sprawdzać wiedzę swojego nowego Nauczyciela – bądź przygotowany na ewentualne pytania dodatkowe dotyczące materiału, który realizujesz podczas zajęć. Mogą to być pytania o słówka, gramatykę, kolokwializmy, formalizmy, itp. Im więcej hipotetycznych pytań Uczniów sobie przygotujesz, tym mniej Cię zaskoczy, a oni utwierdzą się w przekonaniu, że nie mogli lepiej trafić 😉 Oczywiście nie da się wszystkiego przewidzieć – w mojej karierze również zdarzyły się takie osoby, które dosłownie wierciły w mojej głowie, żeby tylko dostać się do miejsca, w którym czegoś nie wiedziałam :P Jednakże, były to jednostki spośród setek osób, z którymi już pracowałam. Mimo wszystko uczulam na tę kwestię, bo może się to zdarzyć również Tobie.
  5. Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko jeden raz – wiem, że Ameryki nie odkryłam, ale naprawdę sporo początkujących Lektorów o tym zapomina. Zastanów się co jako Uczeń pomyślałbyś sobie gdyby Twój nowy Nauczyciel przyjechał na pierwsze zajęcia spóźniony/nieprzygotowany? Zatem wykorzystaj ten moment na to, aby zrobić piorunująco dobre pierwsze wrażenie – bądź pogodny, energiczny, przygotowany i rzeczowy – Uczniowie to uwielbiają.
  6. Jak Cię widzą, tak Cię piszą – to kolejne stare porzekadło, które w naszej profesji sprawdza się w 100%. Zadbaj zatem o swój wygląd zewnętrzny! Nie mówię o odwiedzaniu kosmetyczki i stylisty raz w tygodniu😉, ale o zwykłym schludnym ubraniu, czystych dłoniach i paznokciach (serio miałam przypadki Lektorów, którzy o tym zapominali!!!!), zadbanej fryzurze. Podświadomie dużo chętniej pracujemy z ludźmi, którzy nam się podobają, albo przynajmniej nie odpychają nas fizycznie. Zatem to również jeden z elementów, które możesz wykorzystać już od pierwszych chwil współpracy, aby zbudować swój nauczycielski autorytet.
  7. Bądź uśmiechnięty, pogodny, pomocny – pamiętaj, że autorytet budujemy nie tylko wiedzą, ale też osobowością. Bo co z tego, że znasz kilka obcojęzycznych określeń na beton zbrojony, skoro jesteś gburem z wiecznie obrażoną miną? Być może Twoi Uczniowie będą szanować Twoją wiedzę, ale nie Ciebie jako człowieka, a nam zależy na połączeniu obu kwestii!

Jak zatem widzisz, praca nad budowaniem swojego autorytetu zaczyna się już od pierwszych sekund zajęć, a nawet na długo przed pierwszym spotkaniem. Mając powyższe kwestie na uwadze jesteś w dużo lepszej pozycji do sukcesu w pracy – zadowoleni, oddani Uczniowie, którzy robią rzeczywiste postępy w nauce to Twoja najlepsza reklama 😊

 

 

Masz problemy z budowaniem autorytetu? Odnosisz wrażenie, że Uczniowie nie darzą się szacunkiem? Napisz do mnie [KLIK] i wspólnie możemy poszukać rozwiązania problemu!

 

1. zajęcia a budowanie autorytetu

18 stycznia 2021