20 sierpnia 2021
Czy szkoła językowa to biznes,
16 sierpnia 2021
Początek nowego roku szkolnego coraz
27 lipca 2021
„Ja nie chcę przerabiać gramatyki,

„Ja chcę się nauczyć mówić, nie chcę gramatyki!”

Ileż to razy słyszałam takie słowa z ust moich dorosłych Uczniów…. :P

O zasadności uczenia się zasad gramatycznych języka obcego chyba nie muszę tu pisać – wszyscy wiemy, że to konieczność, aby móc poprawnie posługiwać się danym językiem.

Dziś chciałabym podzielić się z Tobą moimi sposobami na nauczanie gramatyki wśród osób dorosłych.

  1. Zanim przejdziesz do nauczania – przekonaj swojego Ucznia, że on naprawdę tej wiedzy potrzebuje. Wytłumacz mu, że język to narzędzie kreatywne i aby używać go poprawnie, musimy znać zasady nim rządzące i umieć zastosować je w praktyce. Dopiero wówczas możemy przejść do samego „przerabiania” gramy 😉
  2. Zawsze zaczynam od teoretycznego omówienia danej struktury gramatycznej/formy czasowej „po ludzku”. Nie klepię regułek (dorośli ich nie znoszą), tylko mówię w jakich kontekstach/sytuacjach życiowych/tematach rozmowy zastosujemy tę formę.
  3. Za pomocą grafik wyjaśniam budowę danej struktury/formy – zauważyłam, że osoby dorosłe dużo lepiej rozumieją temat, który jest ujęty w schemat (ale mi się zrymowało:D). Stąd moje słynne „hipcie” i wzory a’la matematyczne na budowę zdań w danej formie czasowej :D Moi dorośli Kursanci uwielbiają je rozrysować i dużo lepiej zapamiętują.
  4. I tu najważniejsze – NIE PRZECHODZĘ do ćwiczeń z podręczników/ćwiczeń. Wychodzę z założenia, że osoba dorosła najlepiej zrozumie dane zagadnienie gramatyczne wtedy, gdy będzie potrafiła samodzielnie użyć go w praktyce. Co to oznacza? Zazwyczaj po wytłumaczeniu np. formy Present Simple mówię: „OK! To teraz zadaj mi pytanie w Present Simple.” Dlaczego to dobry sposób? Uczeń ćwiczy wówczas obie kwestie na raz – czyli samą konstrukcję zdania, ale też kontekst – musi wpaść na to, o co może mnie zapytać przy użyciu właśnie tej formy czasowej.
  5. Po serii takich pytań lubię przejść do gry językowej opartej na danym zagadnieniu. Najlepiej jeśli ta gra połączona jest z praktyką umiejętności mówienia 😊 Będą to różnego rodzaju planszówki, karty do speakingu, taboo, memory itp. Dorośli naprawdę uwielbiają się bawić i uczyć przez zabawę!
  6. Kiedy widzę, że moi Uczniowie coraz lepiej radzą sobie z użyciem danej struktury językowej, przechodzę do ROZMOWY STEROWANEJ. Sterującym jestem ja, co oznacza, że zadaję moim Kursantom takie pytania, które narzucają im odpowiedzi z użyciem przerabianej właśnie formy. Na przykład na zajęciach poświęconych Present Simple w tej fazie lekcji pytam o pracę/zainteresowania/ulubione jedzenie/codzienne nawyki itp. To w mojej gestii leży taki dobór tematów, który pozwoli mojemu Uczniowi wyćwiczyć dane zagadnienie. Ma to również ogromną wartość dodaną dla Kursanta – uczy się tego, w jakich kontekstach rozmowy w ogóle dana forma może być użyta.
  7. Dopiero na sam koniec – jako zadanie domowe – zaopatruję Uczniów w ćwiczenia pisemne. Akurat w przypadku gramatyki i osób dorosłych bardzo dobrze sprawdza się zastosowanie ćwiczeń z metody gramatyczno-tłumaczeniowej, o której więcej pisałam tutaj [KLIK]. Dorośli naturalnie myślą w języku ojczystym i dopiero te myśli przekuwają na język obcy. Dzięki zastosowaniu tej metody przy zadaniu domowym daję im szansę przeanalizowania zależności między dwoma językami i dostrzeżenia pewnych analogii w tłumaczeniu. Oczywiście ważne, aby Uczeń nie korzystał z pomocy wszystkim nam znanego wujka 😉

Jak zatem widzisz, można znaleźć ze swoim dorosłym Uczniem kompromis – przerabiać z nim gramatykę w sposób, który będzie dla niego „zjadliwy” i który jednocześnie sprawi, że on naprawdę tę gramatykę pojmie i od samego początku użyje w praktyce!


Już w przyszły czwartek 13.08.2020r. na moim blogu pojawi się kolejny darmowy mini-planer właśnie z pomysłami na gry gramatyczne dla dorosłych 😊 Zatem jeśli będziesz chciał go zdobyć, koniecznie śledź bloga i fanpage!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak nauczać gramatyki osoby dorosłe

07 sierpnia 2020