20 sierpnia 2021
Czy szkoła językowa to biznes, na którym można zarobić krocie?
16 sierpnia 2021
Początek nowego roku szkolnego coraz bliżej. Wielu Lektorów szykuje się
27 lipca 2021
„Ja nie chcę przerabiać gramatyki, ja chcę nauczyć się mówić!”

Popularne artykuły

Jak przeprowadzić Analizę Potrzeb Kursanta?

21 czerwca 2020

Z mojego wcześniejszego wpisu [KLIK] wiesz, że 1. zajęcia są bardzo ważne z punktu widzenia planowania dalszej części kursu. Wiesz również, że przez wiele lat swojego „belfrowania” wypracowałam sobie formułę, z której korzystam zawsze na pierwszym spotkaniu z danym Uczniem/Grupą (zawsze wizja „lekcji organizacyjnej” przyprawiała mnie o dreszcze:P).

W tej serii artykułów skupimy się na każdym z elementów mojej formuły – to znaczy omówię jak przeprowadzić go w praktyce 😊

Dzisiaj pora na punkt pierwszy czyli Analizę Potrzeb Kursanta. Jej formularz możesz pobrać przechodząc do tego artykułu [KLIK].

Co ważne – przeprowadzenie takiej Analizy ma sens raczej ze starszą młodzieżą (powyżej 15. Roku życia) i osobami dorosłymi. W przypadku młodszych Uczniów mija się ona z celem, gdyż są to jeszcze zbyt mało świadomi Kursanci, aby potrafili udzielić rzetelnych odpowiedzi na pytania 😉 Jednakże, część z pytań zawartych w Analizie Potrzeb możesz śmiało zadać Rodzicowi przed rozpoczęciem kursu – to również pomoże Ci poznać danego Ucznia i zaplanować pracę z nim.

Teraz powiem Ci jak krok po kroku przeprowadzić taką Analizę zarówno na zajęciach indywidualnych jak i grupowych. Otrzymasz gotową „instrukcję użycia” 😉

Ready? To lecimy!

Zajęcia indywidualne

  1. Po wstępnym przywitaniu się z Kursantem powiedz mu, że następnych kilka minut poświęcicie na wypełnienie krótkiego formularza, dzięki któremu lepiej poznasz jego oczekiwania wobec Waszych lekcji, cele w nauce, a także historię uczenia się do tej pory, a w konsekwencji będziesz w stanie zaplanować jego kurs tak, aby był możliwie jak najlepiej dopasowany do jego potrzeb i możliwości. Bardzo ważne, żebyś to zakomunikował – Twój Uczeń musi wiedzieć dlaczego coś takiego robicie, a nie przechodzicie od razu do „standardowej” lekcji.
  2. Niezbędne dane Ucznia wpisujesz jeszcze przed zajęciami – wówczas wiesz do kogo przypisany jest dany formularz.
  3. Ty trzymasz Analizę Potrzeb przed sobą i uzyskujesz zawarte w niej informacje poprzez ZADAWANIE PYTAŃ swojemu Kursantowi. To bardzo ważne, abyś nie dawał mu kartki z hasłem „masz i wypełnij”. Oboje dużo na tym zyskacie jeżeli przeprowadzisz to w formie dialogu. Zyskacie podwójnie jeśli ten dialog będzie odbywał się w języku obcym 😉
  4. Nie bój się zadawać dodatkowych pytań. Jeżeli podczas odpowiedzi Twojego Kursanta nasunie Ci się pytanie do doprecyzowania danej kwestii, zadaj je! Im więcej informacji teraz zbierzesz, tym lepiej.
  5. Pomagaj swojemu Kursantowi udzielać odpowiedzi na poszczególne pytania (np. to o metodzie uczenia się – większość ludzi nie zna nazw metod, a Ty jako specjalista masz to w małym placu 😉 Jeżeli chcesz sobie przypomnieć, zapraszam do przeczytania wpisów o metodach konwencjonalnych [KLIK], niekonwencjonalnych [KLIK], a także o podejściu komunikacyjnym [KLIK]).
  6. W części II formularza zaznacz, że nie chodzi wyłącznie o uczenie się języka. W tej części masz dowiedzieć się jakimi kanałami Twój Uczeń najlepiej przyswaja nową wiedzę – niezależnie od tego, czego ona dotyczy. To również bardzo ważna dla Ciebie informacja pod względem planowania kursu i doboru materiałów (np. dla wzrokowca będziesz dobierał materiały oparte na wyrazistej grafice, schematach, zdjęciach).
  7. W części III formularza również wspieraj swojego Ucznia w udzielaniu precyzyjnych odpowiedzi na pytania. Dotyczy to zwłaszcza pytania pierwszego (dotyczącego celu nauki). Ważne, aby Twój Kursant był w stanie określić ten cel zgodnie z techniką SMART (o tej technice przeczytasz więcej tutaj [KLIK]).
  8. Ostatnie pytanie – uważaj, bo w większości przypadków możesz usłyszeć „NIE!” :P Zwłaszcza w przypadku młodszych Uczniów. Jednakże, po wielu latach doświadczeń doszłam do wniosku, że warto zadać to pytanie przede wszystkim osobie dorosłej. O problemach z „mój pies zjadł moją pracę domową” przeczytaj więcej tutaj [KLIK].

 

Po zakończeniu „wywiadu” powiedz swojemu Uczniowi, że te informacje są dla Ciebie bardzo ważne i na pewno weźmiesz je pod uwagę planując kolejne lekcje.

 

OK! Zajęcia indywidualne mamy ogarnięte. Podobnie możesz zrobić w maleńkich grupkach typu duety i trio. Po prostu podziel sobie arkusz na odpowiednią liczbę części i uzupełniaj dla każdego Ucznia osobno.

Zajęcia grupowe

Jak jednak przeprowadzić taką Analizę Potrzeb w grupie, w której mamy 4, 5 i więcej osób?

Tutaj przeprowadzanie „wywiadu” na żywo byłoby kłopotliwe, bo spędzilibyście na tym większą część lekcji, a nie o to chodzi.

Dlatego rozwiązuję to w następujący sposób:

  1. Po wstępnym przywitaniu się z Grupą informuję ich, że za chwilę rozdam im arkusze Analizy Potrzeb Kursanta i proszę o ich wypełnienie. Tłumaczę, że moim celem jest poznać ich oczekiwania wobec naszego kursu, a także wszelkie dotychczasowe doświadczenia związane z nauką języka. Ponownie – to bardzo ważne, żeby o tym powiedzieć, bo Kursanci wówczas poczują się „zaopiekowani” i zrozumieją, że zależy Ci na wysłuchaniu ich potrzeb 😊
  2. Z uwagi na większą liczbę osób poproś, żeby każdy wypełnił taki arkusz samodzielnie (ponownie wszelkie niezbędne dane Kursanta umieść już wcześniej).
  3. Aktywnie uczestnicz w procesie wypełniania Analizy Potrzeb przez Twoich Kursantów – odpowiadaj na ich pytania, rozwiewaj wątpliwości, podpowiadaj tak, aby ich odpowiedzi były jak najbardziej precyzyjne i przydatne z Twojego punktu widzenia.
  4. Kiedy wszyscy już skończą wypełnianie, poświęć dosłownie 2-3 minuty na szybkie przejrzenie wyników. Ja zazwyczaj skupiam się głównie na części III arkusza, gdyż na ten moment są to najważniejsze informacje. Porównuj je na głos, ewentualnie dopytuj jeśli masz wątpliwości. Słowem – prowadź dialog z Grupą w oparciu o zapiski z Analizy Potrzeb 😊
  5. Na koniec poinformuj, że po zajęciach na spokojnie zapoznasz się z informacjami zawartymi w arkuszach i na kolejnej lekcji przedstawisz swoje podsumowanie tego, co z nich wynika.

Dzięki takiemu działaniu Twoi Uczniowie poczują, że mimo iż biorą udział w zajęciach grupowych, nadal możliwe jest podejście indywidualne (oczywiście w miarę możliwości). Natomiast Ty będziesz wiedział na czym im najbardziej zależy, jakie są ich słabostki językowe, a także jak do tej pory uczyli się języka (to również bardzo ważna informacja, bo wiesz czego ewentualnie unikać na swoich zajęciach).

WAŻNE! Koniecznie przedstaw ogólny plan pracy podczas kursu! Właśnie temu służy przeprowadzenie Analizy Potrzeb, abyś dopasował program nauczania do rzeczywistych potrzeb i możliwości swoich Uczniów.

 

Kilka tipów na koniec :)

  1. Jeżeli tylko poziom wyjściowy Kursanta/Grupy na to pozwala, przeprowadź ją w języku obcym – da Ci to już duże spojrzenie na umiejętności językowe swoich Podopiecznych
  2. Notuj jak najwięcej! Uwierz, że po zakończeniu zajęć sporo informacji „uleci” Ci z głowy. A jednak co na papierze, to na papierze 😊
  3. Niezależnie czy przeprowadzałeś Analizę Potrzeb z Kursantem indywidualnym, czy z Grupą, zajrzyj do niej jeszcze dzień – dwa po pierwszych zajęciach. Przeanalizuj informacje tam zawarte, zastanów się jaki sposób pracy będzie najlepszy w danym przypadku.
  4. Taka Analiza Potrzeb jest również pomocna przy wszelkiego rodzaju zastępstwach/zmianach Lektora – nowy Prowadzący nie będzie musiał po raz kolejny zadawać tych samych pytań. Po prostu przeczyta to, co zawarte w wypełnionym przez Ciebie formularzu i od razu pozna Ucznia.

 


 

Mam nadzieję, że ten wpis przekonał Cię do użycia formularza Analizy Potrzeb na swoich każdych pierwszych zajęciach. Możesz skorzystać z udostępnionego przeze mnie wzoru [KLIK] lub stworzyć własny. Ważne, żebyś nauczył się pytać swoich Uczniów o ich potrzeby i oczekiwania, bo to pierwszy krok do efektywnej nauki!

 

Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące tego tematu, napisz do mnie przez formularz [KLIK] lub na moim Fanpage’u [KLIK]. Chętnie odpowiem!