20 sierpnia 2021
Czy szkoła językowa to biznes,
16 sierpnia 2021
Początek nowego roku szkolnego coraz
27 lipca 2021
„Ja nie chcę przerabiać gramatyki,

W dzisiejszym artykule podpowiem Ci w jaki sposób zaplanować sobie pierwsze zajęcia, niezależnie od tego czy będzie to lekcja dla 1, czy dla kilku osób, czy spotkasz się z nastolatkiem, czy dorosłym. Przedstawię Ci formułę, którą sama stosuję, a którą stworzyłam w wyniku kilku lat poszukiwań tego właściwego sposobu.

Zacznijmy od tego, że kluczem do udanego kursu językowego, czyli takiego, z którego Kursant wyniesie dużo praktycznej wiedzy, jest dopasowanie treści do rzeczywistych potrzeb i możliwości uczestniczących w tym kursie osób. Największy błąd, który popełnia wielu Nauczycieli czy szkół językowych, to przygotowywanie programu kursu w pierwszej kolejności, a dopiero potem „dopasowywanie” do tego programu Kursantów. Jest to oczywiście wygodne, ale czy na pewno o to Ci chodzi? Powiem teraz to, co zawsze powtarzam każdemu Lektorowi, którego szkolę – pamiętaj, że pracujesz z CZŁOWIEKIEM, a nie maszyną. Zatem nie możesz po prostu zakładać, że to co sobie zaplanujesz, zadziała. Twój Kursant będzie miał swoje lepsze i gorsze dni, chwile zwątpienia, ból głowy, problemy osobiste. To człowiek, który ma swoje zainteresowania i antypatie. Musisz wziąć to pod uwagę zanim przystąpisz do planowania danego kursu. Inaczej pracuje się z małymi dziećmi, inaczej z młodzieżą, a jeszcze inaczej z dorosłymi.

Jak sam widzisz, czynników, które musisz wziąć pod uwagę podczas planowania 1. zajęć, jest naprawdę sporo. Z osobnych wpisów dowiesz się jakie techniki stosuję osobiście przy danej grupie wiekowej. Natomiast – jak zaznaczyłam we wstępie – opracowałam formułę, która jest na tyle uniwersalna, że można skorzystać z niej w praktycznie każdym przypadku 😊 Jeżeli chcesz ją poznać, koniecznie czytaj dalej!

 

 

Na czym ta formuła polega?

Pierwsze zajęcia – niezależnie z kim je przeprowadzam – dzielę na 4 części. Na pierwszą i ostatnią przeznaczam po maksymalnie 10 minut, natomiast resztę czasu, który mam do zagospodarowania, dzielę mniej więcej równo na 2 pozostałe części. Czyli na przykład jeżeli Twoja pierwsza lekcja w danym kursie ma trwać 60 minut, rezerwujesz pierwsze i ostatnie 10 minut. Natomiast pozostały czas (w tym przypadku 40 minut) dzielisz na pół.

 

Następnie każdej z części przypisujesz oddzielny cel:

  1. Analiza Potrzeb Kursanta/Kursantów – to pierwsze 10 minut zajęć. Jest to czas, który poświęcasz na poznanie przede wszystkim ich historii uczenia się oraz oczekiwań wobec Waszych lekcji. O tym, w jaki sposób przeprowadzić taką Analizę dowiesz się z tego wpisu [KLIK], natomiast formularz, który używam w swojej szkole znajdziesz tutaj [KLIK].
  2. Lodołamacze (tzw. Ice-breakers) – moja ulubiona część 😊 Jak sama nazwa wskazuje, w tym czasie skupiasz się przede wszystkim na „przełamaniu” pierwszych lodów, nawiązaniu relacji z Kursantami i zrobieniu ogólnego dobrego pierwszego wrażenia (o tym dlaczego pierwsze zajęcia są kluczowe w kontekście budowania relacji ze swoimi Uczniami dowiesz się w tym wpisie [KLIK]). Możesz to zrobić na tysiąc różnych sposobów, ale pamiętaj o najważniejszym – ma to być fun 😊 Chodzi o to, aby Twoi Kursanci przekonali się, że kurs prowadzony przez Ciebie będzie po prostu miły i przyjemny. Pozytywne nastawienie Uczestników od samego początku poskutkuje większym ich zaangażowaniem w późniejszych etapach nauki. O tym, jakie konkretne aktywności możesz zaplanować w tej części 1. zajęć, dowiesz się z tego artykułu [KLIK].
  3. Testowanie – brzmi strasznie? Spokojnie, wcale nie chodzi mi o zasypywanie Kursantów stertą pytań testowych :P W tej części Twoim głównym celem ma być poznanie RZECZYWISTEGO poziomu językowego Uczestników. Ale właśnie nie poprzez „suche” testy! O nie! 😉 Pamiętaj, że to Twoje 1. zajęcia i chcąc nie chcąc, Kursanci cały czas Cię „oceniają”. Zatem nadal ma być fun, ale tym razem skupiony już na weryfikacji wiedzy Ucznia. Konkretne przykłady moich sprawdzonych technik dla tej części znajdziesz w tym artykule [KLIK].
  4. Feedback – ostatnie 10 minut zajęć, ale to bardzo ważna część! Teraz wchodzisz w rolę mentora! Twoim zadaniem jest dać Twoim Kursantom informację zwrotną, która zawierać będzie następujące elementy:
  •  Wstępne określenie ich poziomu językowego wg skali CEFR (więcej o tej skali i używaniu jej w kontekście poziomu Ucznia przeczytasz tutaj [KLIK])
  •  Przedstawienie wstępnego planu działania (czytaj: planu kursu uwzględniającego poziom wyjściowy Uczestników i ten, do którego dążymy)
  • Określenie sposobu pracy (czytaj: z jakich technik będziesz korzystał, aby osiągnąć cel językowy Kursantów, z jakich materiałów będziecie się uczyć, czego oczekujesz od swoich Uczniów, aby dobrze Wam się współpracowało).

O tym, jak przeprowadzam feedback podczas swoich 1. zajęć, przeczytasz tutaj [KLIK].

 

Dlaczego ta formuła się sprawdza?

Ta formuła to sprawdzony sposób na każde pierwsze zajęcia, bo dzięki niej mamy tzw. win-win situation 😉 To znaczy Ty osiągasz swój cel – dowiadujesz się maksymalnie dużo o swoich Kursantach w kontekście nauki języka, ale też poznajesz ich jako ludzi. Z kolei Twoi Uczniowie doświadczają pozytywnych emocji (bardzo ważnych podczas całego toku nauki!), ale też poznają Ciebie jako człowieka i jako nauczyciela i przekonują się, że jesteś autorytetem, który gwarantuje owocną naukę 😊

 

 

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wizja przeprowadzenia 1. zajęć nie wydaje Ci się już taka straszna 😉 Jestem przekonana, że po wcieleniu mojej formuły w życie zobaczysz, że pierwsze spotkanie z nowym Kursantem/Grupą to naprawdę nie musi być „lekcja organizacyjna”! Zarówno Ty, jak i Twoi Uczniowie, zyskacie na tym bardzo dużo.

 

Jeżeli masz jakieś pytania/wątpliwości co do wcielenia mojej formuły w życie, pisz śmiało! Chętnie Ci pomogę 😊

 

 

 

 

 

 

 

Jak zaplanować 1. zajęcia

02 czerwca 2020