21 lipca 2021
Zauważyłeś,

Artykuły z tej kategorii

Cześć! W poprzednich artykułach pisałam o różnych rodzajach programów nauczania – znajdziesz je TUTAJ i TUTAJ.

Dziś warto zastanowić się który z programów wybrać do prowadzonego przez siebie kursu. Ta decyzja będzie dla Ciebie ważna zwłaszcza, gdy chcesz sam zaplanować swoje zajęcia i niekoniecznie polegać wyłącznie na podręczniku. Sama osobiście praktykuję takie podejście – więcej o tym pisałam w tym artykule [KLIK].

PROGRAM GRAMATYCZNY

Taki program bardzo często można zauważyć w podręcznikach z treściami dla młodzieży szkolnej. Materiał językowy skupia się wokół kolejnych zagadnień gramatycznych (z gradacją trudności), do których dopasowywane są słownictwo, funkcje i sytuacje.

W praktyce rzeczywiście taki program najlepiej będzie zaaplikować w kursach prowadzonych dla tej grupy wiekowej, gdy mamy przede wszystkim podążać za treściami szkolnymi. Zatem udzielając korepetycji czy organizując kurs grupowy „wyrównawczy”, możesz śmiało utworzyć autorski program nauczania, który będzie właśnie programem gramatycznym.

PROGRAM FUNKCJONALNY

Tu z kolei na pierwszym planie są funkcje językowe – umiejętność odpowiedniego reagowania w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Uczymy się zatem jak dziękować, prosić, odmawiać, udzielać informacji, zakazywać, nakazywać itp. Dopiero od tego wychodząc, tworzymy rozkład materiału obejmujący gramatykę, słownictwo czy sytuacje.

Na jakim kursie możesz skorzystać z takiego programu? Przede wszystkim takim, który skupiony jest właśnie na nauce komunikacji. Zatem mogą to być wszelkiego rodzaju kursy indywidualne i grupowe, zwłaszcza na początkującym i średniozaawansowanym poziomie językowym. Myślę, że z sukcesem można rozpisać taki program zarówno dla grup dziecięcych, młodzieżowych (przygotowanie do egzaminów!) i dorosłych.

PROGRAM TEMATYCZNY

W tym przypadku zaczynamy od stworzenia listy tematów (np. dom, człowiek, praca, hobby itp.), do których dopasowujemy pozostałe elementy nauki języka. Taki system sprawdza się przede wszystkim przy kursach przygotowujących do egzaminów szkolnych – ósmoklasisty czy maturalnego. Zauważ, że większość repetytoriów jest skonstruowana właśnie w oparciu o tę zasadę.

Właśnie dlatego uważam, że taki program najlepiej sprawdzi się, gdy planujemy kurs przygotowujący Ucznia do któregoś z egzaminów szkolnych. Jednakże, często podpowiadam moim Lektorom, że mogą tworzyć takie programy dla grup dziecięcych – zwłaszcza przedszkolaków. Taki rozkład materiału jest dla tej grupy wiekowej zrozumiały i przejrzysty, a przede wszystkim łatwy do wdrożenia na zajęciach.

PROGRAM SYTUACYJNY

Rozkład materiału w oparciu o sytuacje komunikacyjne – w hotelu, na lotnisku, u lekarza itp. – doskonale sprawdzi się w przypadku kursów konwersacyjnych dla dorosłych na niższych poziomach zaawansowania. Zwłaszcza jeżeli są to kursy języka ogólnego, „życiowego”. Zaplanowanie treści w oparciu o sytuacje może też być dobrym rozwiązaniem na kursach dla młodszych dzieci szkolnych, które nie uczą się jeszcze teorii językowej (formy czasowe itp.), a duży nacisk chcemy położyć na naukę praktycznej konwersacji i pełnych zwrotów. Wówczas możemy oprzeć materiał językowy na sytuacjach typu „w sklepie”, „na lekcji”, „u lekarza” itp. – oczywiście treści muszą być dostosowane do grupy wiekowej i ich możliwości poznawczych.

PROGRAM LEKSYKALNY

Czyli taki, który skupia się na grupach słownictwa, które chcemy zrealizować z naszym Uczniem/Grupą. Osobiście rzadko opieram swoje kursy na tego typu rozkładzie materiału, ale na pewno sprawdziłby się w przypadku kursów dla mocno zaawansowanych osób, które chcą skupić się na rozwoju słownictwa i wyrażeń (np. specjalistycznych). Sama tworzyłam taki program na zajęcia dla osób dorosłych startujących od zera – rozplanowywałam materiał językowy właśnie w oparciu o grupy słownictwa, które chcę wdrożyć na kursie. Sprawdziło się, ale tylko do momentu osiągnięcia przez moje Uczennice względnego poziomu komunikatywności językowej. Potem już program zmieniłam na sytuacyjno-gramatyczny 😉


Jak widzisz, różne programy sprawdzą się na różnych kursach. Dlatego tak ważne jest, aby poznać potrzeby i oczekiwania swoich Uczniów zanim jeszcze ten program stworzymy. Nauka języka obcego jest najbardziej skuteczna i efektywna wtedy, gdy materiał językowy jest „ubrany” w treści i formę, które rzeczywiście interesują i odpowiadają naszym Uczniom. Jestem zdecydowanym przeciwnikiem tworzenia programu „z góry”, zanim jeszcze poznam swoją Grupę czy Kursanta indywidualnego. To trochę jak strzelanie ślepakami, które wiąże się z dużym nakładem pracy Nauczyciela i niską szansą na powodzenie.

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis rozjaśnił Ci nieco kwestię wyboru programu nauczania w zależności od kursu, który prowadzisz. Pamiętaj, że nikt nie nakazuje korzystania wyłącznie z jednego rodzaju – możesz je dowolnie mieszać i modyfikować. Najważniejsze, aby ułatwiał on Twoją współpracę z Uczniami, a nie utrudniał proces nauki.

Jaki program nauczania wybrać?

23 kwietnia 2021