21 lipca 2021
Zauważyłeś,

Artykuły z tej kategorii

Z moich obserwacji po prawie 11 latach pracy jako lektor języka angielskiego wynika, że znakomita większość Uczniów – zwłaszcza dorosłych – uczy się języka głównie w celu swobodnej komunikacji ustnej. Krótko mówiąc – chcą przede wszystkim być w stanie dogadać się z obcokrajowcami w różnych życiowych sytuacjach.

W trakcie swojej kariery pracowałam już z setkami osób dorosłych. Bardzo duża część z nich już na samym początku naszych zajęć informowała mnie, że „oni chcą tylko rozmawiać, bez uczenia się gramatyki”. OK – uwielbiam prowadzić kursy konwersacyjne dla dorosłych! Tylko co z tego, że będziemy rozmawiać, skoro Uczeń:

  • Ma utrwalone błędne formy (typowe dla poziomów średniozaawansowanych)?
  • Nie zna poprawnych form i buduje zdania na zasadzie „Kali chcieć jeść” (typowe dla poziomów początkujących)?

Samą konwersacją i poprawianiem błędów na bieżąco daleko się nie zajdzie. Należę do tych Nauczycieli języka obcego, którzy od samego początku zwracają bardzo dużą uwagę na naukę poprawnych form, które następnie używane są podczas samodzielnej wypowiedzi. To trochę kognitywne podejście do nauczania [KLIK], ale bardzo mi bliskie 😉 Oczywiście nie jest tak, że wymagam 100% poprawności i ganię za każdy błąd językowy! Jak najbardziej w toku przyswajania języka obcego jest miejsce na popełnianie błędów i używanie niepoprawnych form. Jednak staram się na bieżąco je eliminować i uświadamiać moich Uczniów, że taka praca zawczasu przyniesie im dużo korzyści na późniejszych etapach.

Podczas studiów filologicznych na seminarium metodycznym spotkałam się z określeniami nauczania płynności (ang. Fluency) i poprawności (ang. Accuracy) w produkcji językowej. Bardzo spodobało mi się podejście jednej z Pań profesor, która mówiła nam, abyśmy świadomie nauczali swoich Uczniów budowania wypowiedzi ustnych. Zwłaszcza w przypadku osób dorosłych lubi się wdać niechlujstwo językowe – na zasadzie „powiedz to byle jak, byle Twój rozmówca zrozumiał o co Ci chodzi”. Jednak jako Nauczyciel i filolog nie mogłam i nie mogę pozwolić na takie podejście wśród moich dorosłych Kursantów. Dlatego od samego początku uświadamiam ich jak ważne jest zwracanie uwagi nie tylko na to CO mówią, ale też JAK mówią.

Przy mniej zaawansowanych poziomach dobrą praktyką jest planowanie ćwiczeń ustnych z podziałem właśnie na fluency i accuracy. To znaczy, że na przykład rzucamy temat do dyskusji czy zadajemy pytanie i mówimy Uczniowi, że w swojej wypowiedzi ma skupić się wyłącznie na byciu płynnym. Ma przede wszystkim dbać o to, aby nie było dłuższych przerw w mówieniu, nie blokować się zastanawiając nad poprawną końcówką czasownika – po prostu „go with the flow” 😉 Z kolei na kolejne pytanie/temat wypowiada się już powoli, bardzo zwracając uwagę na poprawność swojej wypowiedzi. Wówczas dobrze jest tak dobrać temat/pytanie, aby niejako wymuszały na Uczniu używanie tych form, które akurat chcemy z nim przećwiczyć i utrwalić.

Na kolejnych etapach możemy już łączyć fluency i accuracy w mówieniu – i do tego powinien dążyć każdy człowiek uczący się języka obcego. Naszym celem jest płynna wypowiedź, która też nie zawiera rażących błędów językowych i jest zrozumiała dla naszego rozmówcy.

Zatem planując swoje zajęcia konwersacyjne zwróć uwagę na dobór tematów i zastanów się który element produkcji językowej chcesz przećwiczyć ze swoimi Uczniami. Początkowo niektórzy mogą być niechętni (zwłaszcza osoby na poziomie B1/B2, które mówią płynnie, ale z masą błędów), ale po krótkim czasie zauważą i zrozumieją, że dbałość o jakość wypowiedzi jest ważna i minimalizuje ryzyko bycia niezrozumianym przez drugiego człowieka.

Ja oba te elementy sumiennie stosuję na swoich zajęciach konwersacyjnych. Dbam o to, aby moi dorośli Uczniowie mówili zarówno płynnie, jak i poprawnie.

Przez te wszystkie lata stworzyłam mnóstwo autorskich materiałów, z których korzystałam na zajęciach. Teraz daję im drugie życie – oprawiając je w lepszą graficzną formę 😉 – i będę posyłać dalej w świat! Jeżeli chcesz przetestować próbki tych materiałów, koniecznie zapisz się na listę osób zainteresowanych. Uzyskasz darmowy dostęp w zamian za feedback. Bardzo zależy mi na udoskonalaniu swoich zestawów, zatem wszelkiego rodzaju uwagi i komentarze mile widziane 😉

UWAGA! Dotyczy to tylko języka angielskiego!

Aby zapisać się na listę osób zainteresowanych darmowymi próbkami materiałów dla anglistów, kliknij TUTAJ.

Płynność i poprawność wypowiedzi ustnej

23 czerwca 2021