20 sierpnia 2021
Czy szkoła językowa to biznes,
16 sierpnia 2021
Początek nowego roku szkolnego coraz
27 lipca 2021
„Ja nie chcę przerabiać gramatyki,

Last but not least :D

Z poprzednich wpisów wiesz już jakie metody zaliczamy do konwencjonalnych [KLIK], a jakie do niekonwencjonalnych [KLIK]. Wspominałam w nich też, że podręczniki metodyczne wyróżniają jeszcze jedno podejście w nauczaniu - CLT (Communicative Language Teaching). I teraz o nim słów kilka :D

Jak już wcześniej wspomniałam, podręczniki nie zaliczają CLT do metod konwencjonalnych czy niekonwencjonalnych. Dlatego też spotkamy się raczej z określeniem „podejście” niż „metoda” (chociaż często spotykam się z ofertami nauki języka „metodą komunikacyjną”). Osobiście jednak wolę pozostać przy słowie „podejście” 😉

Główne założenie: język to narzędzie komunikacji. Koniec i kropka :D A tak na poważnie – CLT zakłada, że w nauce języka nie chodzi o bezbłędne opanowanie systemu językowego. Najważniejsze jest zdobycie umiejętności SKUTECZNEGO porozumiewania się.

Główny cel nauki: osiągnięcie kompetencji komunikacyjnej. Czytaj: umiejętność dogadania się w konkretnej sytuacji.

Sposób nauczania: Uczeń ma w toku nauki uczestniczyć w maksymalnie wielu sytuacjach zaaranżowanych przez Nauczyciela w taki sposób, by możliwie jak najwierniej odzwierciedlały sytuacje „z życia wzięte”. Stąd podczas zajęć dużo scenek sytuacyjnych, odgrywania ról, gier, zabaw (moich ukochanych:D). Język ojczysty ogranicza się do niezbędnego minimum, podobnie jak objaśnienia gramatyczne. Nauczyciel ma za zadanie projektować ćwiczenia językowe tak, aby służyły komunikacji, czyli zawierały w sobie element różnicy poziomu informacyjnego (czytaj: Ty wiesz coś, czego ja nie wiem, więc zapytam Cię o to, a Ty mi o tym powiesz). Nie chodzi tutaj o mówienie perfekcyjnie, ale o mówienie w taki sposób, który nie zakłóca tej komunikacji (dlatego niedozwolone są „grube byki” językowe, bo wówczas komunikat staje się niejasny).

Mój komentarz: CLT bierze po trochu z wielu opisywanych wcześniej metod. Pewnie dlatego jest obecnie jednym z najczęściej stosowanych sposobów nauczania języków obcych. Odpowiada na potrzeby naszych czasów. Obecnie najważniejsza jest szybkość przekazu, a dopiero potem jego forma. Dlatego nawet jeśli nie powiemy zdania w 100% poprawnego, ale zostaniemy prawidłowo zrozumiani przez odbiorcę komunikatu, to zaliczymy to jako swój sukces komunikacyjny 😊 Świetny wybór w przypadku Uczniów, którzy mają problem z „odblokowaniem się” podczas mówienia w języku obcym.

 

High five! Właśnie zaliczyłeś moduł "Metody nauczania języków obcych" :)

 

Mam nadzieję, że moje wytłumaczenie było dla Ciebie jasne i zrozumiałe. Jednakże, jeżeli chciałbyś o coś zapytać, o czymś podyskutować, wyjaśnić swoje wątpliwości - skontaktuj się ze mną! [KLIK] Chętnie odpowiem na Twoje pytania lub udzielę dalszych wskazówek :)

 

W kolejnym wpisie wyjaśnię Ci dlaczego w świecie nauki języków obcych słyszymy o wielu innych metodach niż te wspomniane w moich wpisach. STAY TUNED!

 

 

 

 

 

 

 

 

Podejście komunikacyjne w nauczaniu języków obcych

09 czerwca 2020