21 lipca 2021
Zauważyłeś,

Artykuły z tej kategorii

Hej! Zapraszam do lektury kolejnego z serii artykułów o programach nauczania. W poprzedniej części [KLIK] wyjaśniłam czym w ogóle jest program nauczania, jakie są jego rodzaje, a także omówiłam krótko dwa z nich: gramatyczne i funkcjonalne. Zatem jeśli jeszcze nie zdążyłeś przeczytać wcześniejszego artykułu, koniecznie zrób to teraz!


Dziś opiszę cechy charakterystyczne pozostałych rodzajów programów: tematycznego, sytuacyjnego oraz leksykalnego.

Program tematyczny

To program, na którym przede wszystkim opierają się repetytoria egzaminacyjne (8-klasiści czy maturzyści). W programie tematycznym rozkład materiału bazuje się na zakresach tematów, np. człowiek, dom, praca, hobby, technologie itp. Kiedy już mamy gotową listę tematów, które chcemy w ramach kursu zrealizować, dobieramy do nich słownictwo, przydatne sytuacje komunikacyjne, niezbędne funkcje oraz struktury językowe.

Osobiście sama tworzę takie programy właśnie dla kursów przygotowujących do egzaminów maturalnych czy 8-klasisty.

Program sytuacyjny

W tym przypadku rozkład treści kursu opiera się na sytuacjach życiowych, w których używany będzie język. Takimi sytuacjami mogą być np. „w sklepie”, „w hotelu”, „u lekarza” itp. Tutaj zatem wychodzimy od listy sytuacji, które chcemy przerobić na zajęciach, a następnie dobudowujemy do nich tematy, zakres słownictwa, funkcje i struktury gramatyczne.

W praktyce takie programy tworzę przede wszystkim dla kursów skierowanych do osób dorosłych, które są nastawione na naukę konwersacji i zależy im na umiejętności rozmowy w różnych sytuacjach związanych np. z pracą bądź podróżowaniem.

Program leksykalny

To swego rodzaju podejście „od szczegółu do ogółu”. Zaczynamy tutaj od sporządzenia listy grup wyrazów/wyrażeń, które chcemy wprowadzić w trakcie kursu. Następnie dobieramy do tych grup odpowiednie sytuacje, funkcje komunikacyjne i struktury językowe. Zatem głównym przedmiotem naszego zainteresowania jest nastawienie na rozwój słownictwa i umiejętność posługiwania się nim w różnych kontekstach komunikacyjnych.

Sama nigdy nie stworzyłam takiego programu w 100% opartego na leksyce, ale jego elementy często wprowadzam podczas planowania kursów indywidualnych, na których Uczeń chce postawić na naukę słownictwa.


Jak widzisz, różne programy to różne podejście do wprowadzania nowego materiału językowego. Jednakże, niezależnie od rodzaju programu, każdy z nich powinien obejmować naukę i szlifowanie wszystkich elementów języka, bo przecież język to narzędzie komunikacji, a nie tylko zbiór słówek czy struktur gramatycznych.

Zastanawiasz się jaki program dobrać do swoich kursów?

Śledź koniecznie mojego bloga, bo już za tydzień ukaże się nowy artykuł, w którym zastanowimy się nad kwestią zastosowania różnego rodzaju programów w różnych kursach.

STAY TUNED!

Program nauczania - część II

16 kwietnia 2021