21 lipca 2021
Zauważyłeś,

Artykuły z tej kategorii

Styczeń upływa nam pod hasłem relacji z Uczniem. W tym miesiącu tworzę serię wpisów i live’ów, w których chcę przekonać Cię, że warto w ogóle wziąć ten temat pod uwagę w swojej pracy 😉 Ostatnio analizowałam kwestię przechodzenia z Uczniem na „Ty” – więcej przeczytasz w osobnym artykule [KLIK]. Dodatkowo, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, TUTAJ możesz pobrać moją najnowszą checklistę z pytaniami, które warto zadać nowemu Uczniowi w trakcie Waszej pierwszej rozmowy (czyli jeszcze przed pierwszymi zajęciami).

Dziś jednak chciałabym skupić się na problemach w relacji z Uczniem, które zwłaszcza początkujący nauczyciel może napotkać na swojej drodze.

Otóż istnieje bardzo cienka granica pomiędzy tą dobrą, przyjacielską relacją, a taką, która zaczyna wymykać nam się spod kontroli.

Jakie są pierwsze oznaki tego, że z Twoją relacją z Uczniem jest coś nie tak?

  1. Nie masz nauczycielskiego autorytetu – łatwo zauważyć, że Twoje prośby/polecenia wlatują jednym, a wylatują drugim uchem Ucznia. Nie jesteś w stanie wyegzekwować tego, żeby zrobił pracę domową (na którą wspólnie się umawialiście), nauczył się słówek (o które sam prosił) czy przeczytał dłuższy tekst przed Waszym spotkaniem (bo przecież sam stwierdził, że szkoda czasu na zajęciach – może zrobić to we własnym zakresie). Lubicie się, atmosfera na zajęciach jest super, ale Ty czujesz, że nie masz mocy sprawczej. To pierwszy sygnał, że relacja jest zbyt luźna.
  2. Nie chce Ci się – doszłam do tego po kilku latach pracy. Bywały takie kursy, których najzwyczajniej w świecie nie chciało mi się prowadzić. Analizując sprawę zauważyłam, że zazwyczaj były to zajęcia z takimi osobami/grupami, z którymi spotkania były „przegadane”. Nie szykowałam żadnych fajnych ćwiczeń dodatkowych, bo wychodziłam z założenia, że „i tak całą godzinę będziemy gadać”. Teraz wiem, że to był błąd. Oznaczało to, że coś w mojej relacji z tymi Uczniami było nie tak. Motywacja OBU stron jest bardzo ważna!
  3. Za dużo „prywaty” – to trochę nawiązanie do punktu wyżej. Wasze zajęcia to rozmowy o imprezce z ostatniego weekendu albo dzieciach? Oczywiście nie ma w tym nic złego! Pod warunkiem, że tak nie wygląda każda lekcja. Jeszcze pół biedy jeśli staracie się rozmawiać w języku obcym. Jednak jeśli dajesz się „przekabacić” i wchodzisz w dyskusję po polsku, to już sygnał, że nie jest dobrze!
  4. Jesteś „fajny, ale mało skuteczny” – to taka łatka, która może z łatwością przylgnąć do nauczyciela, który nie radzi sobie z relacjami z Uczniami i daje „wchodzić sobie na głowę”. Jest fajnie, jesteś „lajtowy”, zajęcia są bezstresowe. Niby spoko, ale przecież w nauce języka (nauce czegokolwiek!) nie o to chodzi. Taka opinia o Tobie rozejdzie się bardzo szybko i automatycznie ludzie przestaną zgłaszać się do Ciebie na zajęcia. Bo mimo wszystko tym pierwszym czynnikiem, który powoduje, że człowiek zapisuje się na kurs językowy, jest chęć zdobycia nowych umiejętności. Jeśli usłyszy od kogoś, że „z nim jest fajnie, ale niewiele się nauczysz”, to chyba wiadomo jaki będzie tej historii finał 😉

 

Pamiętaj, że aby dostrzec te problemy, musisz nauczyć się patrzeć na siebie i swoją pracę z perspektywy. Ja początkowo wychodziłam z założenia, że „ze mną i moimi zajęciami jest wszystko ok, to z Uczniami jest jakiś problem” :P Teraz wiem, że wina zawsze leży po obu stronach. W tej sytuacji powiedziałabym nawet, że bardziej po stronie nauczyciela, bo w kontekście nauki to on jest tą osobą, która ma za zadanie trzymać wszystko w ryzach.

Zatem jeśli są jakieś kursy, których „nie czujesz”, nie masz do nich weny, zastanów się, czy problem tak naprawdę nie leży w Tobie i w relacji, którą tworzysz ze swoim Uczniem/Grupą. Im szybciej dostrzeżesz te kwestie, tym łatwiej będzie Ci tę relację wyprostować, a kurs wciąż będzie miał szansę na sukces 😊

W przyszłym tygodniu skupimy się na budowaniu autorytetu nauczyciela. Zatem jeśli jest to temat, który Cię interesuje, albo z którym masz problem, koniecznie śledź bloga i fanpage na bieżąco!

 

Pułapki niewłaściwej relacji z Uczniem

15 stycznia 2021