21 lipca 2021
Zauważyłeś,

Artykuły z tej kategorii

Dzień dobry w lutym! 😊

Zaczynamy kolejny miesiąc, w którym skupimy się na zajęciach grupowych – ich cechach i organizacji, a także paru sprawdzonych przeze mnie sposobach na urozmaicenie takich spotkań i zaangażowanie Uczestników.

Dziś chciałabym jednak podzielić się z Tobą moimi spostrzeżeniami dotyczącymi korzyści, jakie płyną z takiej formy nauki języka obcego – zarówno dla Ucznia, jak i…. Nauczyciela 😉

W swojej karierze właściciela szkoły językowej dość często spotykałam się z sytuacją, gdy początkujący Lektor dosłownie bał się podjąć prowadzenia kursu grupowego, bo „jak ich wszystkich ogarnąć?”, „a co jeśli nie będą chcieli współpracować?”, „jak sobie poradzę z przygotowaniem lekcji jeżeli każdy będzie oczekiwał czegoś innego?”, itd.

Doskonale te obawy rozumiem – sama takie miałam na początku mojej ścieżki zawodowej. Jednak tutaj jak nigdzie indziej mogę powiedzieć, że najlepszym sposobem jest po prostu chwycenie byka za rogi. Nie przekonasz się dopóki nie spróbujesz – taka prawda 😉

Jeżeli masz wątpliwości co do prowadzenia kursów grupowych (niezależnie od wieku Uczestników), pozwól, że wymienię kilka – moim zdaniem – najważniejszych korzyści płynących z takich zajęć.

I – Korzyści dla Uczniów:

  1. Człowiek jest istotą społeczną – biologicznie jesteśmy stworzeni do funkcjonowania w grupie. Zatem większość działań, których podejmujemy się w życiu, wymaga angażowania innych ludzi i wówczas wcale nam to nie przeszkadza. Ba! Nawet wolimy przebywać z ludźmi, mieć z nimi kontakt. Na marginesie – czytałam, że już prowadzone są liczne badania psychologów dotyczące funkcjonowania ludzkiej psychiki podczas pandemii i masowej izolacji. Oczywiście do naukowych wniosków jeszcze daleko, ale pierwsze przesłanki już jednoznacznie wskazują na fakt, że źle działa na nas cały ten „social distancing”. Zatem pamiętaj, że nauka języka w grupie również korzystnie wpływa na jednostkę.
  2. Zróżnicowanie aktywności na zajęciach – nie oszukujmy się, ale prowadząc lekcję indywidualną wachlarz możliwości interakcji jest mocno ograniczony. Z biegiem czasu może się to dla Ucznia stać po prostu nużące. W przypadku zajęć w grupie Uczestnicy mogą się mieszać – pracować w parach, trójkach, a nawet większych grupkach (w zależności od liczebności). Wówczas dynamika lekcji jest dużo większa, co pozytywnie wpływa na stosunek Ucznia do zajęć i nauki.
  3. Mobilizacja do działania – to również trochę efekt psychologiczny. Pamiętasz, kiedy byłeś Uczniem w szkole i kolega z klasy dostał lepszą ocenę ze sprawdzianu/przygotował ciekawszą prezentację/znał odpowiedzi na pytania Nauczyciela? Pamiętasz uczucia, które Ci wówczas towarzyszyły? Otóż okazuje się, że w znakomitej większości przypadków takie sytuacje działają na nas mobilizująco – bo każdy z nas chce dostać dobrą ocenę, być pochwalony i zauważony. Zatem grupa motywuje do działania!
  4. Styczność z różnymi akcentami języka – to moim zdaniem w kontekście nauki języków obcych szalenie ważna kwestia, o której często w ogóle się nie wspomina! Należy pamiętać, że tak jak nie ma dwóch takich samych osób, tak nie ma dwóch takich samych sposobów wymowy! Każdy człowiek posługuje się tzw. idiolektem – czyli sposobem akcentowania i intonowania wypowiedzi charakterystycznym tylko dla tej jednostki. Po co każdy z nas uczy się języka obcego? Żeby porozumiewać się w kontaktach z innymi ludźmi! A każdy człowiek (czy to rodowity Brytyjczyk, Amerykanin, Niemiec, czy osoba z Afryki również ucząca się któregoś z języków) będzie mówił w swój niepowtarzalny sposób. Dzięki pracy w grupie Uczeń jest od samego początku eksponowany na różne „odmiany” tego samego języka, co w przyszłości bardzo ułatwi mu komunikację z obcymi osobami.
  5. Uczenie się od siebie nawzajem – tutaj mam na myśli dwa aspekty tego zagadnienia. Po pierwsze – każdy człowiek jest na swój sposób wyjątkowy i ma jakiś ukryty talent. Jeden będzie geniuszem w dziedzinie chemii, drugi entuzjastą zdrowego stylu życia i ćwiczeń, trzeci będzie tworzył piękne rękodzieło. Uczestnicząc w wydarzeniach społecznych (a nauka języka w kursie grupowym niewątpliwie do takich należy) mamy szansę spotkać nowych ludzi i ich talenty, możemy się nimi zainspirować i nauczyć czegoś, o czym wcześniej nie mieliśmy bladego pojęcia! Po drugie – Uczestnicy grupy w kursie językowym z biegiem czasu stają się taką malutką zamkniętą społecznością, która bardzo dobrze się zna i ze sobą dogaduje. Dzięki temu nawet jeśli jedna osoba nie jest w stanie pojąć jakiegoś zagadnienia językowego, być może inny Uczeń z grupy będzie w stanie wyjaśnić mu to „po swojemu”. Sama niejednokrotnie doświadczyłam tego zjawiska ucząc grupy młodzieżowe. Przerabialiśmy np. jakąś formę czasową, której jedna z osób nie była w stanie zrozumieć po moim tłumaczeniu. Wystarczyło, że inny Uczestnik młodzieżowym językiem wyjaśnił jej o co chodzi i problem rozwiązany 😉

II – Korzyści dla Nauczyciela:

  1. Więcej możliwości – tutaj nawiązuję trochę do punktu 2. z korzyści dla Ucznia. Otóż ten fakt jest plusem również dla Ciebie! Pracując z grupą masz możliwość organizowania wszystkich typów ćwiczeń: indywidualnych, w parach, w grupkach. Możesz wplatać elementy rywalizacji, które niesamowicie motywują do działania i dają Uczestnikom mnóstwo fun’u (niezależnie od wieku!). Zatem prowadząc kurs grupowy w kwestii doboru aktywności na zajęcia ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia 😉
  2. Zawsze znajdzie się ktoś, kto chce współpracować – być może zabrzmi to trochę brutalnie, ale pewnie już wiesz, że często Uczniom się nie chce 😉 Jeśli jesteś z Uczniem 1 na 1, to w takiej sytuacji może być naprawdę ciężko prowadzić fajne, dynamiczne zajęcia. Z kolei w grupie zawsze jest przynajmniej ta jedna „perełka”, której się chce i która pociągnie resztę za sobą. To naprawdę ważne, bo wówczas Ty nie musisz stawać na rzęsach, żeby jakoś rozruszać towarzystwo.
  3. Jesteś mniej zaangażowany w trakcie lekcji – nie zrozum mnie źle, nie namawiam do zlecania pisemnych ćwiczeń na całe zajęcia i siedzenia za biurkiem z telefonem w ręku. O NIE! Natomiast doświadczenie pokazuje mi, że w przypadku zajęć indywidualnych przez cały czas muszę  być w 100% zaangażowana, moderować rozmowę, zadawać pytania, angażować. Natomiast podczas zajęć grupowych mogę sobie pozwolić na chwilę „luzu”, gdy Uczniowie przygotowują np. dialogi w parach albo opracowują jakieś zagadnienie. Być może jeśli prowadzisz tylko jeden czy dwa kursy, ten czynnik nie jest dla Ciebie aż tak ważny. Ale już prowadząc ich kilkanaście czy kilkadziesiąt po wiele godzin z rzędu, uwierz, że takie chwile wytchnienia są na wagę złota!

Mam nadzieję, że jeżeli jeszcze kilka minut temu w Twojej głowie kłębiły się obawy dotyczące podejmowania się pracy z grupami, teraz zostały już rozwiane 😉 Doskonale wiem, że ma to swoje plusy i minusy, ale co nie ich nie ma? Osobiście uważam, że korzyści płynących dla obu stron jest zdecydowanie więcej niż potencjalnych zagrożeń, zatem jeśli tylko nadarzy się okazja poprowadzenia kursu grupowego – skorzystaj z niej!


Zapraszam Cię również na mojego live’a „Lektorski Lunchtime”, którego prowadzę co tydzień w środę o 13:00 na swoim fanpage’u [KLIK]. W tym tygodniu opowiem o najczęstszych problemach związanych z prowadzeniem kursów grupowych, a także zaproponuję swoje sprawdzone rozwiązania. Mam nadzieję, że będziesz ze mną! Do zobaczenia 😊

Zajęcia grupowe - korzyści dla Uczniów i... Nauczyciela ;)

01 lutego 2021